Monday 5 October 2015

Kenapa tak boleh claim?

Monday 5 October 2015,6:28 pm

Kenapa tak boleh claim? Prudential penipu?

Jom saya terangkan kenapa ada sesetengah tuntutan tidak boleh dituntut. Anda perlu fahami dulu baru membuat penilaian.

Polisi Lapsed
Anda terlupa membayar sumbangan? Pernah semak akaun bayaran? Polisi tidak berkuatkuasa akibat daripada tiada bayaran dibuat kepada akaun takaful tersebut. Bayaran perlu dijelaskan setiap bulan bagi mengelakkan polisi anda lapsed.

Manfaat tiada di dalam polisi
Sudahkah anda semak polisi secara terperinci? Benarkah semua musibah dilindungi seperti diperkatakan? Anda perlu menyemak secara teliti sebelum menandatangani polisi dan faham betul-betul. Sekiranya tidak faham, anda boleh mendapatkan penerangan lanjut daripada agen anda.

Exclusion

a. General Exclusion 
Pengecualian yang dikenakan oleh semua orang yang mengambil polisi samaada lelaki atau perempuan, sihat atau sakit.

b. Spesific Exclusion
Pengecualian jenis ini adalah dikenakan oleh individu tertentu yang biasanya yang telah mengiap penyakit tersebut sebelum mengambil polisi insuran.


Non-Disclosure
Sekiranya syarikat takaful mendapat tahu cliect pernah sakit atau mendapat rawatan tetapi tidak dinyatakan dalam borang cadangan (proposal form), syarikat berhak untuk tidak membayar tuntutan.

Waiting Period
Tidak semua manfaat dilindungi sebaik sahaja polisi berkuatkuasa. Ada yang memerlukan 30 hari, 60 hari dan 120 hari polisi berkuatkuasa baru manfaat dilindungi.

Kawan anda semasa anda memerlukannya
Your friend when you most need

Anna   012-6888 266
Nizam 012-7787 785

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...