Monday 26 October 2015

Bagaimana harga Pelan Ditentukan?

Monday 26 October 2015,11:23 pm

Secara asasnya, harga pelan adalah berdasarkan perkara-perkara berikut:

Umur
Semakin muda umur anda, senakin sedikit yang perlu anda bayar dan semakin tinggi perlindungan yang anda akan dapat. Sebab itulah, masa yang paling sesuai untuk anda mengambil insuran ialah ketika masih bayi lagi di mana harga yang perlu dibayar adalah rendah. Sementara anda masih muda ini ambillah insuran dan untuk anak-anak anda yang masih kecil tidak rugi sekiranya diberikan perlindungan insuran.

Status merokok
Sekiranya anda adalah perokok, mungkin bayaran bulanan anda sedikit tinggi berbanding yang tidak merokok. Gaya hidup anda mempengaruhi jumlah bulanan yang anda akan bayar. Sekurang-kurangnya anda telah berhenti merokok selama 12 bulan (setahun) semasa apply insuran.


Co-Takaful/Full Coverage
Co-Takaful adalah perkongsian kos rawatan antara pengendali/syarikat dan peserta di mana peserta perlu bayar 10% daripada jumlah bil rawatan. Oleh yang demikian, bayaran bulanan rendah sedikit berbanding peserta yang mengambil Full Coverage (dibayar sepenuhnya oleh PruBSN).

Risiko pekerjaan
Pekerjaan yang mempunyai risiko yang besar akan menyebabkan bayaran bulanan anda adalah tinggi contohnya bekerja di tengah lautan dan sebagainya.

Jenis Pelan
More benefit + higher cover value= Higher payment.

Tahap Kesihatan
99% peluang anda tidak boleh apply insuran jika anda ada kanser dan penyakit kronik. Adalah lebih baik anda ambil insuran sebelum anda sakit. Sekiranya dah sakit, kemungkinan besar untuk lulus permohonan adalah susah. Masa ini, anda nak bayar RM1000 sebulan pun belum tentu dapat. Dah ada insuran? Kalau belum cepat2 mohon sebelum penyakit datang menjengah dahulu. Bila dah sakit dan perlukan kos rawatan yag tinggi, masa tu kami tak dapat lagi nak bantu anda.


Kawan anda semasa anda memerlukannya 
Your friend when you most need 

Anna 012-6888 266 
Nizam 012-7787 785

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...