Friday 16 October 2015

Income Replacement: Permudahkan waris anda

Friday 16 October 2015,7:24 pm


Tidak dinafikan kebanyakan daripada kita mempunyai medical card kerana medical card memang diperlukan buat masa kini bagi membolehkan kita mendapatkan rawatan di hospial pakar dengan cepat tanpa perlu menunggu. Ada juga yang tidak endah dengan kepentingan medical card kerana beranggapan company tempat bekerja boleh cover kos perubatan, ada simpanan yang banyak, boleh pergi ke hospital kerajaan dan tak akan sakit selamanya.



Tetapi bagaimana pula sekiranya kita ditimpa kemalangan dan tidak dapat bekerja seperti biasa? Hilang pendapatan kerana ada penyakit kritikal. Ataupun kematian suami (biasanya kalau suami meninggal dan isteri tidak bekerja akan menyebabkan hidup susah) ataupun berlaku penceraian. Anak-anak ramai tetapi suami tidak memberi nafkah untuk hidup. Mungkin kita tak pernah terfikir semua ini akan terjadi pada kita tetapi adalah lebih baik kita bersedia dengan segala kemungkinan. Sudah pasti kita tak nak isteri, anak2 dan keluarga kita menanggung kesusahan selepas ketiadaan kita. Sekurang-kurangnya kita menyediakan sesuatu yang bermakna kepada mereka untuk terus hidup. Dan di sinilah pentingnya ada INCOME REPLACEMENT. Di PruBSN Takaful tidak hanya tertumpu kepada medical card tetapi juga INCOME REPLACEMENT.

Saya nak share bagaimana INCOME REPLACEMENT ini membantu anda.

Contoh kes kematian/lumpuh (tidak boleh bekerja):
  • Katalah kes ini berlaku pada Januari 2014. Apabila mati waris akan mendapat RM540k.
  • Adalah disyorkan kepada waris guna RM40k daripada RM540k untuk menyara hidup untuk Januari 2014-Desember 2014. Pendapatan sebulan adalah lebih kurang RM3300.
  • Ada baki RM500k dan saya sarankan waris laburkan di mana-mana saluran atau medium kewangan supaya mendapat dividen. Terpulang medium kewangan yang anda rasakan sesuai.
  • Katakanlah dividen yang anda dapat daripada hasil pelaburan tersebut adalah 10% setahun, maksudnya pelaburan ini menjana pendapatan RM50k setiap tahun.
  • Anda tidak perlu risau kerana anda mampu menjana RM50k setiap tahun bermula tahun 2015 asalkan anda tidak usik RM500k tadi.
  • RM50k setahun adalah bersamaan dengan RM4166 sebulan.
Pampasan yang waris terima ini sekurang-kurangnya dapat membantu waris meneruskan hidup dan merancang kewangan untuk tahun-tahun setersunya. Waris perlu bijak menggunakan duit pampasan yang diterima bagi terus menjana pendapatan.

Jangan biarkan waris yang tinggal hidup melarat. Pilihan di tangan anda. Semiga perkongsian saya ini mendapat manfaat kepada anda. Sekiranya inginkan maklumat lanjut. boleh hubungi saya.

Kawan anda semasa anda memerlukannya 
Your friend when you most need 

Anna 012-6888 266 
Nizam 012-7787 785

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...