Friday 23 February 2018

Perlu ke pampasan penyakit kritikal sedangkan saya sudah ada medical card yang unlimited?

Friday 23 February 2018,3:10 pm


Perlu ke pampasan penyakit kritikal sedangkan saya sudah ada medical card yang unlimited?

Jom kita tengok senario bagi tiga wanita tersebut bagi menjawab persoalan di atas.

Ini adalah kisah 3 wanita iaitu Lina, Kaisara dan Hannan. Ketiga-tiga nya didiagnos dengan penyakit kritikal kanser rahim dan memerlukan rawatan kimoterapi yang memerlukan mereka mengeluarkan kos untuk bil rawatan di hospital.


SENARIO 1 : LINA
Medical card limit RM200,00 setahun - Ada
Pampasan penyakit kritikal - Tiada

SENARIO 2 : KAISARA
Medical card limit RM200,00 setahun - Tiada
Pampasan penyakit kritikal - Ada

SENARIO 3: HANNAN
Medical card limit RM200,00 setahun - Ada
Pampasan penyakit kritikal - Ada


Dalam situasi ini, Lina tidak perlu risau bil bagi rawatan kimoterapi kerana PruBSN akan membayar bil hospital. Tetapi, Lina akan risau dan pening kepala untuk membayar komitmen lain seperti sewa rumah, ansuran kereta, bil elektrik dan lain-lain kerana tidak ada duit tunai di tangan. Gaji pun dah tiada kerana telah dibuang kerja. Simpanan yang ada semakin menyusut.

Bagi Kaisara pula, mungkin akan mengalami kesukaran untuk membayar bil rawatan di hospital tetapi ada pampasan penyakit kritikal RM200,000 yang PruBSN akan bayar dalam akaun dia. Sekurang-kurangnya Kaisara ada pilihan untuk mendapatkan rawatan di hospital kerajaan. Jadi bil rawatan tidaklah mahal sangat. Daripada pampasan RM200,000 itu boleh digunakan untuk membayar bil api, air, ansuran rumah, ansuran kereta dan boleh bayar juga untuk bil rawatan di hospital.

Hannan paling bernasib baik kerana bil rawatan kimoterapi menggunakan medical card PruBSN. Tunai di tangan daripada pampasan penyakit kritikal RM200,000 yang PruBSN masukkan dalam akaun boleh digunakan untuk membayar komitmen harian/bulanan/pelaburan dan simpanan.

Anda berada di dalam senario mana pula? Anda perlu pastikan anda melindungi penyakit kritikal dan pastikannya mencukupi. Jangan lupa semak semula polisi kerana keperluan kita semasa ambil insuran dulu tidak sama dengan keadaan sekarang. Jadilah sebijak Hannan. :)

✔Sebarang Pertanyaan Boleh Hubungi

Suziana 012-6888 266 
Nizam 012-7787 785 
Takaful Consultant
IG: suebeleza 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...