Friday 30 December 2016

Weekly Indemnity @ Pampasan Mingguan

Friday 30 December 2016,1:55 pm

Kemalangan boleh berlaku bila-bila masa. Malang memang tak berbau. Apa jadi bila kita kemalangan? Kalau kemalangan kita tu teruk kita mesti tak boleh nak bekerja dan biasanya doktor akan bagi bagi MC supaya kita berehat di rumah. Jumlah MC bergantung pada tahap keterukan kecederaan akibat kemalangan. Lagi teruk kecederaan, lagi lama kita tak boleh bekerja. Apa jadi kalau kita tak boleh nak bekerja? Bagi yang makan gaji, kalau MC kita tu tak lama sangat mungkin tak ada masalah. Kalau anda yang bekerja sendiri pula macammana? Bila kerja ada duit, tak kerja duit pun tak masuk kan? Macammana nak teruskan hidup sepanjang cuti sakit? Lebih-lebih lagi pendapatan keluarga bergantung pada kita.

Inilah gunanya manfaat Weekly Indemnity di mana manfaat ini akan membayar pampasan mingguan disebabkan keilatan sementara (Temporary Disable) akibat kemalangan atau dengan kata lain " Elaun Cuti Sakit Akibat Kemalangan".

Manfaat dibayar seperti di bawah, tertakluk kepada jumlah keseluruhan 104 minggu.

Manfaat ini diwakili dengan nilai unit. Terdapat 2 bahagian Keilatan Sementara (Temporary Total Disable @ TTD dan Temporary Partial Disable @ TPD).
  1.  1 Unit manfaat akan membayar RM 100 seminggu bagi TTD (hilang upaya menyeluruh dan sementara)
  2.  1 Unit manfaat akan membayar RM 50 seminggu bagi TPD (hilang upaya separa dan sementara)
Walaubagaimanapun, penetapan sama ada TTD atau TPD akan ditentukan melalui laporan doktor berkenaan dengan Proses Penyembuhan (Healing Progress).

TTD (hilang upaya menyeluruh dan sementara) dan TPD (hilang upaya separa dan sementara itu pula macammana?

Contoh TTD dan TPD adalah seperti berikut:

TTD - contoh anda bekerja sebagai mekanik dan anda kemalangan yang menyebabkan kedua belah tangan anda cedera dan tidak boleh bekerja. Takkan anda nak baiki kereta dengan menggunakan satu tangan kan. So anda perlu gunakan kedua-dua tangan anda untuk membaiki kereta.

TPD - contoh anda bekerja sebagai guru dan cedera kedua belah tangan. Dengan sebelah tangan anda masih lagi boleh meneruskan kerja senagai guru. Itu namanya hilang upaya separa dan sementara.

credit : FB suzilah zainuddin 


Bagus kan, dalam cuti sakit pun kita dibayar pampasan mingguan di bawah manfaat Weekly Indemnity. Sekurang-kurangnya dengan pampasan ini dapat meringankan beban kita dan keluarga.

(Sumber Gambar : Google)

✔Sebarang Pertanyaan Boleh Hubungi
Suziana 012-6888 266
Nizam 012-7787 785
Takaful Consultant
IG: suebeleza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...