Monday 12 December 2016

Beza PENAMA dan HIBAH

Monday 12 December 2016,1:08 pm

Pernah dengar apa itu PENAMA dan HIBAH? Apa beza keduanya? Mungkin kita sering dengar tetapi tidak tahu secara detail perbezaan keduanya.

PENAMA
Penama adalah pemegang amanah/pentadbir/wasi yang bertindak menguruskan harta si mati dengan membahagikan secara faraid kepada waris2nya. Penerima cek pampasan si mati bukan hak penama walaupun yang meninggal dunia adalah suami yang meninggalkan pampasan 100% kepada isteri. Si isteri harus membahagikan nilai pampasan kepada waris suami yang berhak mengikut waris faraid. Aset/harta/tunai di bawah penama adalah hak faraid. 

HIBAH
Hibah adalah hadiah dimana aset/harta/tunai yang dihibahkan adalah milik penerima 100% dan tidak boleh dituntut oleh mana2 waris. Hibah boleh diberikan kepada sesiapa sahaja termasuk waris yang tidak layak menerima pusaka seperti anak angkat. Jumlah yang hendak dihibahkan juga adalah tidak terhad. Harta yang dihibahkan tidak akan menjadi harta pusaka. Pewarisan/pemindahan harta adalah lebih mudah dan cepat dengan menggunakan hibah kerana hibah adalah milik si penerima 100% dan tiada pihak yang boleh mencabar untuk tuntutan hak terhadap aset/harta yang dihibahkan.

Apa perancangan dan apa yang anda tinggalkan  kepada keluarga anda sekiranya anda telah meninggal dunia nanti?

Jom HIBAH dengan PruBSN Warisan. Boleh lepak2 sharing.


✔Sebarang Pertanyaan Boleh Hubungi
Suziana 012-6888 266
Nizam 012-7787 785
Takaful Consultant
IG: suebeleza

😄M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...